Hajimemashita, watashi wa Lea desu. Örülök, hogy ezen a hatalmas világhálón még az én szerény kis oldalamba is belebotlottatok. Remélem itt megtaláljátok mindazt, amit kerestek. Jó szórakozást kívánok!
"If you get ten small things or even a hundred small things all together...it will be enough of a reason for you to keep going!" - Futaba Yoshioka
Kukkancs be ide is! Én őket olvasom:
I dream of colours. I dream of Japan. ♡
"Inspiráció a köbön..."
Vajon a profik is a létra aljára születnek, mint mi? Vagy netán ihletet köpő ecsetekkel és szerencsét hozó ceruzákkal az ujjaik helyén?
Avagy intejú Erdélyi Anitával, a Nospherato Art c. Facebookos oldal büszke tulajdonosával, szerkesztőjével és alkotójával.

1) Szia Anita! Először is köszönjük szépen, hogy rövid időre megszakítod munkálataidat és velünk tartassz egy interjú erejéig! Miközben feltérképeztem nálad a terepet azt olvastam, hogy főleg egyedi karaktereket tervezel. Igaz ez?
Szia! Mindenek előtt megszeretném köszönni a lehetőséget! Remélem a válaszaimmal segíthetek majd a hozzám hasonló művészpalántáknak. :) 
Igen, az oldalam valóban az általam kitalált karakterekkel és 1-1 játékostársam karaktereivel foglalkozik. Mind egyediek abból a szempontból hogy nem egy létező anime-manga-novella karakterről van szó, hanem saját kútfőből származnak. Persze manapság ennyi, már létező karakter mellett nehéz valóban egyedit alkotni... Jó magam egyszer-kétszer már belefutottam egy-egy saját karakterem "hasonmásába" valahol máshol. XD
Már régesrég lemondtam arról hogy egy OC-t (original karaktert) a külsejével próbáljak meg egyedivé tenni, így amire nagyobb hangsúlyt fektetek az a bensőjük. Vannak azért köztük igencsak extrém esetek, őket javarészt az ihlette hogy például mit szeretek nagyon rajzolni. S itt olyasmikre gondolok mint pl. szárnyak-szarvak-egyéb nem emberi kiegészítők. Van egy karakterem aki például félig skorpió, őt azért terveztem mert szeretem a skorpiókat s számomra fontos hogy olyan OC-t tervezzek akit máskor is szivesen lerajzolok. Ha egyszer megterveztem egy karaktert, az nem csak egy alkalomra szól, ha egyszer már megszületett a fejemben, később is foglalkozom vele, nem dobom el. Nekem mind nagyon fontos, mind egy aprócska részemet képezik. Így előfordul hogy nagyon emocionális tudok lenni ha róluk van szó. Ha valakit érdekelnek, kérdez róluk, nem fogja megúszni a választ egy-egy szóval vagy mondattal mert hajlamos vagyok ömlengésbe kezdeni. Mintha egy anyát kérdeznének a gyerekéről....
Na, nekem ők pont olyanok. :"D "Kicsiként" kezdik de idővel "felnőnek" ahogy egyre többet foglalkozom velük, fejlődik a személyiségük, kikerekedik a történetük.. Ezért szeretem őket kijátszani, s itt konkrétan az RPG-re (role play game) gondolok. Ezt többnyire írásos formátumban űzöm amikor csak tehetem, s érdekes látni hogy a különböző szituációkban miként reagálnak. Néha még engem is meglep hogy olykor "kiveszik" a kezemből az irányítást. Ez sok váratlan, vicces szitut tud eredményezni.
Az oldalam azért hoztam létre hogy megoszthassam a kalandjaikat, idiótaságaikat másokkal is.  Ha valaki először téved fel oda, rögtön láthatja hogy nem veszem túl komolyra a figurát. Főleg poénos dolgokat, helyzeteket szeretek illusztrálni. Mindőjüknek akadnak furcsaságai amitől szerintem csak még érdekesebb egy OC.  Szeretek ezekre a furcsaságokra még egy kicsit rátenni egy lapáttal :D  Pl. képzeljünk el egy közel 2 m magas kétajtós szekrényt aki már a pillantásával is képes ölni, de fél egy olyan -normális esetben- jámbor lénytől mint a szarvas, mert az első találkozása egyel nem alakult valami szerencsésen. Vagy egy vámpírt aki szereti a málnaszörpöt, csak mert édesszájú. 

2) Értem. De mégis hogyan jutottál el idáig? Mikor kezdtél el komolyabban foglalkozni a rajzolással? Vagy mindig is ilyen szinten lekötött a dolog?
Ez mindig egy nehéz kérdés mert igazából magam sem tudom hova lőjjem be a dolgot... Ha nagyon nagyon vissza akarnék menni azt mondanám 3 éves voltam mikor először fogtam ceruzát a kezembe. 
Az első saját karakteremet a kedvenc plüssmacskámról mintáztam XD Már általánosba jártam mikor a TV-ben már adtak animéket, gondolom ezekre mindenki emlékszik. Akkoriban főleg azok ihlettek, legfőképpen a Dragonball, de még mielőtt a magyar adók elkezdték adni, az angol cartoon networkon már ment, sok másik animével együtt mint pl. Gundam wing, Tenshin muyo.. Akkoriban nem tudtam hogy ezek animék, csak tetszettek és próbáltam leutánozni a stílust, még úgyis hogy fogalmam sem volt arról mit csinálok :D  Éppen ezért a "hivatalos" animés korszakomat ált. iskola 4. osztályára datálom mikoris kaptunk egy új osztálytársat aki apai ágról japán anyairól magyar volt. Vele aztán nagyon jó barátok lettünk és gyakorlatilag ő "tanított" engem. (Amit úgy kell elképzelni hogy én próbáltam  másolni róla) Ekkorra már pár német adó is sugárzott animéket, ezeket minden nap suli után együtt néztük és vagy az abban szereplő karaktereket rajzoltuk vagy sajátot terveztünk. A Digimonos korszakomban még egy saját képregénnyel is megpróbálkoztam ami hát eléggé hajazott is rá. XD De valahogy el kell kezdeni... Én rengeteget tanultam szimplán abból hogy sokat másoltam akkoriban. Nem, nem tettem az ablakra a képet és kopíroztam át, hanem magam elé tettem és lerajzoltam. Sokan azt hiszik vagy állítják hogy másolni gáz, és igen, olyan szempontból az ha a másolt képet később a magadénak állítod be de tanulás szempontjából nagyon is hasznos. Nekem adott egy kezdőlökést a későbbiekhez. Ha az ember kezében már benne van a dolog egy idő után elhagyja a képeket és a saját fejéből próbálkozik. 
Ezek után számomra egyértelmű volt hogy a továbbiakban egy művész suliban akarom folytatni s a Képző-és Iparművészetin kötöttem ki ahol animációt tanultam. Itt a heti 6 napos bejárás alatt a heti 7 rajz és heti 8 szakóra már komolyabb alapokat adott mint az anime :D 
A stílusom már ennek előtte is folyton változott, alakult de mindig a tipikus animés kereteken belül maradt. A Kisképző alatt viszont már egy realisztikusabb irányt vett de megmaradtak a stilizált elemek is. Az anatómia fejlődött a leglátványosabban míg végül elkezdett kialakulni a manapság használt semi-realisztikusság s tulajdonképpen sokkal közelebbinek is érzem magamhoz ezt a stílust.   
A mai napig, számomra két legkedvesebb és leggyakrabban használt karakteremet ált. suli 7-8. osztály környékén találtam ki.  Egyikük azóta már 3x ment át név váltáson és ennél többször fizimiska váltáson míg végül elnyerte jelenkori valóját.  (s itt Ryuu-re mutogat)
Akadnak akiknek még mindig nem végleges a dizájnjuk, valamit folyton változtatok rajta, valami mindig befolyásol, valamivel sosem vagyok teljesen elégedett. Számomra éppen ezért a külsőt sokkal nehezebb megtervezni mint a bensőt, talán mert nagyon maximalista vagyok és úgy akarom látni őket ahogyan a fejemben léteznek. XD

3) Nem tudom, Te hogy vagy vele, de engem - hiába viszketnek az ujjaim ceruza után - sokszor elhagy az ihlet. Feltételezem, hogy ez a kedves olvasóinkkal is gyakorta megesik. Te mit ajánlanál a probléma kiküszöbölésére?
Ami az ihletet illeti, én is elfogadnék pár jó tanácsot... :D
Nojó "viccet" félretéve, ami engem illet, én a már korábban említett OC-imból és barátaim OC-iból merítek ihletet. Az oldalamon található szösszenetek mindegyike valamelyik RPG-ből származik amit viszek,  vagy csak egy poén ami egy ártatlannak indult beszélgetésből alakult ki s úgy éreztem meg kell örökítenem az utókor számára.   (S ami ezeket illeti még van jópár talonban) Mikor ötletet keresek a rajzoláshoz, ezekhez nyúlok vissza. Minden ilyen logot lementek és a későbbiekben visszaolvasok, ha pedig találok benne valamit amiről hirtelen úgy érzem ezt látni kelllllllll, akkor leillusztrálom (vagy kifigurázom).  Ha nem innen merítek ihletet akkor szimplán a karaktereim háttérsztorijából de olykor minden context nélkül csak erős ingert érzek hogy le kell rajzolnom egyiküket.
Ami az általános eseteket illeti, igen velem is megesik hogy még ilyenkor sem megy. Ezekben az esetekben külső segítségért nyúlok. Vagy ötletelni kezdek valamelyik játékostársammal, vagy körbenézek a világhálón. Rengeteg karakter meme, kihívás akad szerte a neten. Ilyenek például a karakter age meme, mikor az adott OC-t az élete 3-4 különböző korszakában rajzolod le.. Vagy akad ami megmondja milyen szituációban legyen, vagy milyen érzelmet fejezzen ki. Akadnak hosszútávú kihívások mint például a 20 napos. Ez minden napra megmondja épp hogyan rajzold le az adott karaktert. Akad köztük olyan nap mikor csak egy egész alakosat kér de van hogy például adott szituban legyen vagy adott nézetből vagy adott érzelmet fejezzen ki.  Vannak színséma memek, hogy csakis az adott színekkel dolgozhatsz. Vagy stílus memek, hogy adott stílusban kell rajzolnod egy adott karaktert (pl Disney, kedvenc alkotó, esetleg cartoonos )Rengeteg ilyen akad és ezek akkor jönnek jól ha épp semmi ötleted nincsen, emellett gyakorlásnak is jók. 
A zene az ami még meg tud ihletni, van hogy hallok egy számot, figyelek a szövegre vagy a hangulatra és hozzá tudom kötni egy-egy OC-hez. (Tudom sokat beszélek róluk de nem mondhatod hogy nem szóltam előre) 
Az is segíthet ha kicsit elszakadsz az általad leggyakrabban használt eszköztől és kipróbálsz valami újat.  Én pl imádom a tust (bár az nem szeret engem mert már nemegyszer öntötte magát az ölembe) és jobban preferálom a fekete-fehér, szürkeárnyalatos képeket, de olykor erőt veszek magamon és nekiállok színezni, csak hogy valami tőlem szokatlant csináljak. 

4) Mesélj egy kicsit a munkádról! Mennyiben befolyásolt otaku éned a pályaválasztásnál? Mindig is ez volt a cél?
Ami a munkámat illeti, hiába van animáció illetve alkalmazott grafikus képesítésem, nem ezeken a területeken dolgozom. Jelenleg csak hobby szinten űzöm így sajnos a munkámról nem nagyon tudok beszélni. Abban viszont biztos vagyok hogy az animés múltam részben hozzájárult ahhoz hogy később művészeti suliba jártam. Persze a legideálisabb az volna számomra ha ebből meg is tudnék élni. :"D  

5) Mit üzennél a művészpalántáknak?
Mindenkinek üzenem akit érdekel a rajz de még csak kezdő, hogy soha nem késő elkezdeni s ha téged boldoggá tesz, ne add fel. Van aki lassabban van aki gyorsabban tanul, de mindenki mindig fejlődik valamennyit, soha nem áll meg egy szinten.  Én is folyton észreveszem magamon hogy ezt most kicsit másként rajzoltam, ezt a vonalat másként húztam, ebben még van mit fejlődni... Az önkritika jó ha jelen van, egy bizonyos mértékben, mert ha túl sok van belőle az inkább visszahúz és elbátortalanít mintsem előre hajt. Sose másokhoz mérd magad hanem saját magadhoz s olyanok véleményére adj akikben megbízol vagy felnézel rájuk. Én a magam részéről imádom mások rajzait nézegetni mert mindből tanulok valamit. 
Tehát folytassátok csak és árasszátok el a netet a jobbnál jobb, ötletesebbnél ötletesebb munkáitokkal :D 

6) Végezetül - de nm utolsó sorban - mgcáfolnád kérlek a cím alatt olvasható második kérdést?
Ami a beleszületést illeti, igen tagadhatatlanul vannak akik több hajlammal születnek mint mások de ez nem jelent semmit addig míg ezt nem használják ki. Senki sem születik ceruzával a kezében, mindenkinek meg kell dolgoznia azért hogy fejlődjön. Van aki hamarabb ráérez van aki nem. Itt visszatérnék arra hogy sosem szégyen másolni vagy referenciát használni mert sokat segít a dolgok megértésében. De nem árt az alapoktól kezdeni. Tehát mielőtt valamit stilizálnánk, értsük is meg hogyan épül fel, mert csak ezután tudjuk hitelesen stilizálni. Az anime megtaníthat egy stílust de az anatomiát már kevésbé :D
A kockológia megtanít a perspektívára, fejleszti a térlátást valamint megtanít arra hogyan bonts le egy tárgyat vagy élőlényt geometriai alakzatokra, mert minden ezekből épül fel és így könnyebb is megérteni őket.  Az unalmas csendéletek megtanítanak a különböző anyagok, textúrák, formák és az ezeken jelenlévő fényhatások ábrázolására. A portré a sokféle arctípus ábrázolására az akt pedig...........hát szerintem ezt nem kell részleteznem ;) 
Jómagam a Magyar Anime Társaság rajzos társulatához tartozom s évente többször is meghívnak minket különböző, animékkel, japán kultúrával foglalkozó eseményre ahol rajzfoglalkozást tartunk mindenkinek akár kicsi akár nagy. Bárki leülhet hozzánk rajzolni, színezni ha pedig szeretné, segítünk neki. Leggyakrabban az emberi test arányait, az arc felépítését és a kezek ábrázolását szokták kérni, hogy mutassuk meg. Ilyenkor leülünk melléjük és lépésről lépésre lerajzoljuk, magyarázzuk a dolgot, ők pedig utánunk rajzolják. Az egyik ilyen alkalommal leült hozzánk egy kb. 40-es éveiben járható nő aki esküdött arra hogy neki botkeze van ő még egy vonalat sem tud meghúzni egyenesen (ami teszem hozzá még a gyakorlott kéznek sem egyszerű) de végül belement hogy együtt rajzoljunk valamit és a végén büszke volt magára mert nem is lett olyan rossz mint hitte. 
Ilyen és ehhez hasonló sztorikat tudnék még írni bőven, s mindezt motivációnak szánom azoknak akik azt hiszik magukról hogy nem képesek rá. Csak meg kell próbálni. 
Ugyanígy a MAT-al már 3. éve, minden hónapban egyszer tartunk egy Anime Rajzkurzust. Ezek az alkalmak mindegyike tematikus, minden alkalommal a résztvevők meghallgatnak egy előadást az adott témában majd pedig gyakorló feladatokat kapnak.  Azt hozzá kell tennem hogy egyikünk sem, aki itt előadást tart, képzett tanár,  de mind szeretjük az animéket és szeretünk rajzolni. Van köztünk aki tanulta van aki autodidakta módon fejlesztette önmagát de mind rendelkezünk tapasztalattal ezen a téren, így amit megosztunk az a tapasztalat, tippek, trükkök amikre rájöttünk időközben, de mi is mindig tanulunk valamit a résztvevőktől. Ezek az alkalmak többnyire kis létszámmal, családias, kellemes hangulatban telnek, s bármikor lehet csatlakozni, mindig vannak akik először járnak ott :)
A Facebookos csoportban mindig közzé tesszük a fontos infókat, és az adott havi dátumot és témát. 
A csoport zárt, de bárki jelentkezését elfogadjuk és onnantól nyomon követheti az eseményeket. 
Reklám vége.

Végezetül szeretném megköszönni a lehetőséget az interjúra. Élveztem a kérdések mindegyikét :D
Azok akik ezek után ellátogatnak hozzám vagy már csatlakoztak és úgy olvassák mindezt, STAY TUNED mert vannak hosszútávu terveink is a mi kis gyöngyszemeinkkel :D ;) 

Címkék: , ,

Friss bejegyzésekRégebbi bejegyzések?

Blogom kinézetének alappilléreit köszönöm ten-nek
Magyar Blog gyűjtemény